Aktualności

Dlaczego oznakowanie wewnętrzne firmy jest tak ważne?

Dlaczego oznakowanie wewnętrzne firmy jest tak ważne?

Oznakowanie wewnętrzne firmy spełnia szereg rozmaitych ról, takich jak identyfikacyjne, organizacyjne, kierunkowe, czy bezpieczeństwa. Obecnie żadne przedsiębiorstwo czy instytucja nie może funkcjonować bez odpowiedniego systemu napisów, znaczników czy tablic, informujących o przeznaczeniu poszczególnych pomieszczeń. Można śmiało stwierdzić, że właściwe zaplanowanie oznakowania wewnętrznego jest tak samo ważne, jak zapewnienie funkcjonalnego układu budynku na etapie projektowym.

Oznakowanie wewnętrzne firmy obejmuje m.in. oznakowanie pokoi, oznakowanie pięter, czy oznakowanie ciągów komunikacyjnych. Aby system tablic i napisów spełniał swoje zadanie, nie można poprzestać wyłącznie na właściwym rozmieszczeniu wszystkich jego składników. Również kolorystyka elementów oznakowania powinna wyróżniać się z tłumu pozostałych bodźców wizualnych, stosując zarazem gradację widoczności w odniesieniu do rangi danej informacji. Stworzenie skutecznej struktury oznakowania stanowi wyzwanie planistyczne, uwzględniające wiedzę o psychologii zachowań, w której zakres wchodzi również pojęcie wayfinding.

Oznakowanie wewnętrzne co to jest i czemu służy?

W ramach funkcji organizacyjnej obowiązuje pojęcie wayfinding, określające stworzenie takiego oznakowania wewnętrznego, aby klienci/interesanci mogli z łatwością dotrzeć do celu. Efektywne rozmieszczenie elementów oznakowania wymaga wiedzy odnośnie do mechanizmów rządzących zachowaniami ludzkimi w sytuacjach stresu, niepewności, poszukiwania. Elementy znakujące wnętrze firmy lub biura to przede wszystkim tablice na drzwiach, tablice informacyjne, plakietki, napisy. Oczywiście nie można zapominać o wszelkich pozostałych funkcjach oznakowania, które w wielu przypadkach należy integrować w ramach jednego składnika wyposażenia. Wiedza, jak dobrze oznakować wnętrze biura, wymaga dogłębnej analizy przestrzennej dla danej nieruchomości, a także znajomości potrzeb i uwarunkowań biznesowych przedsiębiorstwa.

Jak dobrze oznakować wnętrze biura?

Mając za sobą wyjaśnienie, czym jest oznakowanie wewnętrzne co to konkretnie znaczy „dobrze oznakować biuro”? Istnieje kilka zasad, które opierają się na sprawdzonych standardach wayfindingu. Przede wszystkim biuro musi być oznakowane dużym, eleganckim, pod względem graficznym logo. Najlepiej, jeśli zostanie ono umieszczone na wejściu do głównego pomieszczenia. Wszelkie pozostałe elementy oznakowania muszą pozostawać czytelne. Oznakowanie pokoi najlepiej zapewnić na wysokości wzroku człowieka, gdyż to właśnie na tym poziomie w pierwszej kolejności ludzie szukają potrzebnych informacji.

Oznakowanie pięter biurowca następuje zazwyczaj w miejscach tranzytowych, gdzie taka informacja będzie najbardziej przydatna. Są to m.in. wyjścia z windy czy punkty na klatce schodowej. Kolorystyka elementów oznakowania musi nawiązywać do wystroju wnętrza, jednak nie powinna całkowicie zlewać się z otoczeniem. Umiejscowienie żółtej tablicy na żółtej ścianie raczej nie przyciągnie uwagi większości osób. Wychodząc poza sferę kompetencji miękkich, dobre oznakowanie wewnętrzne firmy wymaga także produktów znakujących wykonanych w trwałej i bezawaryjnej technologii.

Oznakowanie wewnętrzne umożliwia niezakłócony przepływ informacji, szybkie odnalezienie drogi dla klientów i pracowników, oraz bezpieczeństwo w poruszaniu się po obiekcie. Nie można bagatelizować kwestii elementów znakujących, gdyż mają one bezpośredni wpływ na ergonomię pracy.

 

Wpisy na blogu

Jak przygotować się do współpracy ze studiem reklamy? | Jak dobrać kolory do reklamy zewnętrznej? Krótki poradnik | Cechy dobrego projektu graficznego – 3 punkty, o które należy zadbać | Sposoby oświetlenia reklamy świetlnej | Jak przebiega montaż podświetlanych szyldów reklamowych?

Litery przestrzenne | Reklamy świetlne | Pylony i tablice reklamowe | Kasetony reklamowe | Attyki i szyldy reklamowe | Stoiska reklamowe | Oznakowanie wewnętrzne | Pozstałe usługi reklamowe
Zadzwoń