Reklama typu BTL (Below the Line), czyli działania skierowane do konkretnej grupy konsumentów, mają swoje odpowiednie nośniki – czyli materiały POS. To różne sposoby promocji, które nie są prezentowane w środkach masowego przekazu, a jedynie w sprzedaży bezpośredniej. Co to są materiały POS i jak wpływają na realne wskaźniki sprzedażowe?
W marketingu używa się wielu sformułowań nie do końca zrozumiałych nawet dla osób, które planują skorzystanie z szerokiej formy promocji swojej firmy za pośrednictwem specjalistycznej agencji. Definicja mówi, że materiały POS oznacza „wspierające sprzedaż”. Wykonane są głównie z papieru i tworzyw sztucznych. Są to fizyczne elementy przydatne przy eksponowaniu produktów w sklepie stacjonarnym lub na targach, opatrzone stosowną kolorystyką, pobieżnymi informacjami, i spełniające określoną funkcję praktyczno-promocyjną.
Najczęściej występujące materiały POS to m.in.:
Wszelkie materiały POS są zawsze projektowane na indywidualne zamówienie, ponieważ zawierają identyfikację wizualną charakterystyczną dla danej marki.
Z tego rodzaju reklamą możemy się spotkać nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale również na targach czy podczas różnych eventów, na których marki mogą się promować. To producenci powinni być zainteresowani zleceniem ich wykonania i wykorzystywaniem ich w przestrzeni publicznej. Dzięki takim nośnikom możliwe jest zwrócenie uwagi potencjalnego konsumenta na nowość w ofercie, niezwykle atrakcyjną cenę czy obowiązująca promocję. Bardzo często konsumenci sięgają po tak oznakowane produkty, ponieważ wyróżniają się one spośród konkurencyjnych. Projektowanie materiałów POS to zadanie wymagające doskonałej znajomości obecnych trendów, dobrego wykorzystania ich rodzaju do konkretnego produktu i miejsca promocji, a także zmysłu estetycznego. Należy pamiętać, że nie powinny one przytłaczać ani być zbyt krzykliwe – tylko dzięki temu mają szansę spełnić swoją funkcję.
W czasach stale powiększającej się konkurencji w branży, należy być otwartym na nowe formy reklamy, nie tylko w mediach, ale również w przestrzeni publicznej. Sprzedając cokolwiek w sklepach stacjonarnych, należy liczyć się z dużą konkurencyjnością i tym, że nie zawsze można skusić konsumentów do zakupu swojego towaru niską ceną. Klienci, którzy widzą dobrze wyeksponowane produkty wystawione w sklepie, podświadomie czują, że w ich promocję włożone są spore pieniądze – a to oznacza, że producenta stać na działania marketingowe, ponieważ może się pochwalić dużym popytem na swoje wyroby. To skłania ich do zakupu – i właśnie do tego efektu warto zmierzać, będąc właścicielem marki!
Wpisy na blogu
Jak przygotować się do współpracy ze studiem reklamy? | Jak dobrać kolory do reklamy zewnętrznej? Krótki poradnik | Cechy dobrego projektu graficznego – 3 punkty, o które należy zadbać | Sposoby oświetlenia reklamy świetlnej | Jak przebiega montaż podświetlanych szyldów reklamowych?
PSM Technik | ul. Lęborska 3/B, 80-386 Gdańsk, woj. pomorskie | Email: psmtechnik@psmtechnik.pl Tel.: + 48 608 296 806 | NIP: 5882288016 REGON: 220655127
Produkcja | ul. Wielkopolska 248, 81-551 Gdynia, woj. pomorskie