Aktualności

Przygotowanie pliku do druku – CMYK czy RGB? 4 sprawdzone praktyki

Przygotowanie pliku do druku – CMYK czy RGB? 4 sprawdzone praktyki

Oglądany na ekranie komputera projekt plakatu czy ulotki często zachwyca żywymi i głębokimi kolorami. Warto jednak wiedzieć, że aby po wydrukowaniu nadal tak było, trzeba go odpowiednio przygotować. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, pracując nad kolorystyką mającego trafić do drukarni pliku oraz w jakich sytuacjach wybrać kolor z palety pantone.

Zamień RGB na CMYK

Zapewne każdy, kto miał jakikolwiek kontakt z projektowaniem materiałów graficznych, słyszał o czymś takim jak paleta kolorów RGB i CMYK, jednak nie zawsze od razu wiadomo, o co w tym chodzi. Określenia te dotyczą przestrzeni barw i nie wgłębiając się w szczegóły, wystarczy zaznaczyć, że prace przygotowane w pierwszym modelu najlepiej prezentują się na urządzeniach elektronicznych, a więc na wszelkich emitujących światło ekranach, natomiast drugi profil kolorystyczny stosuje się wtedy, gdy plik jest przeznaczony do druku. Wtedy można mieć największą pewność, że kolory na gotowym produkcie będą najbardziej zbliżone do tych, które zostały przewidziane podczas tworzenia projektu. Przed jego wysłaniem do drukarni należy więc przekonwertować kolorystykę z trybu RGB na CMYK i dokonać ewentualnej korekcji barw.

Chcesz idealnego koloru – wybierz go z pantone

To rozwiązanie dla tych, którym zależy na idealnym odwzorowaniu danego koloru. Jakie różnice znajdziemy, analizując RGB a CMYK? W przeciwieństwie do przestrzeni ich barw, kolory pantone zawsze będą takie same, jak te wskazane we wzorniku, na którym oznaczone są odpowiednimi numerami. Drukowanie jest tu nieco droższe, jednak w uzasadnionych przypadkach jak najbardziej wskazane. Dotyczy to np. materiałów, na których umieszczane jest firmowe logo – aby zachować spójność identyfikacji wizualnej firmy, zawsze powinno ono być dokładnie w tej samej barwie. Jeśli więc potrzebujesz perfekcyjnego, a nie tylko podobnego odcienia, przygotowując plik do druku, wybierz go z palety pantone.

Większą ilość materiałów zlecaj w jednej drukarni

Wiele przedsiębiorstw potrzebuje dużej ilości materiałów graficznych, np. w postaci folderów, wizytówek czy broszur. Warto wiedzieć, że nawet prawidłowe przygotowanie każdego pliku do druku może nie zapewnić idealnych kolorów, jeśli produkcją będą się zajmować różne drukarnie. Najlepiej powierzyć to jednej firmie, wtedy można mieć pewność, że paleta kolorystyczna poszczególnych partii będzie jednolita i spójna.

Sprawdź plik przed wysłaniem

Drukarnie zapewne nieraz poprawiają błędy klientów lub kontaktują się z nimi w celu doprecyzowania zlecenia. Nawet jeśli wiesz, jak przygotować plik do druku, może się zdarzyć, że coś przeoczysz, dlatego zawsze przed jego wysłaniem dokładnie sprawdź wszystkie parametry. Oczywiście dotyczą one nie tylko tego, czy zamieniłeś tryb RGB na CMYK lub określiłeś kolory z palety barw pantone, ale też wielu innych kwestii, takich jak np. spady, rozdzielczość, zamiana fontów na krzywe, czy po prostu rozmiar. Jeśli wszystko jest w porządku, czas wysłać projekt, a w razie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze najlepiej szukać potrzebnych informacji w konkretnej drukarni.

Wpisy na blogu

Jak przygotować się do współpracy ze studiem reklamy? | Jak dobrać kolory do reklamy zewnętrznej? Krótki poradnik | Cechy dobrego projektu graficznego – 3 punkty, o które należy zadbać | Sposoby oświetlenia reklamy świetlnej | Jak przebiega montaż podświetlanych szyldów reklamowych?

Litery przestrzenne | Reklamy świetlne | Pylony i tablice reklamowe | Kasetony reklamowe | Attyki i szyldy reklamowe | Stoiska reklamowe | Oznakowanie wewnętrzne | Pozstałe usługi reklamowe
Zadzwoń