W sklepie stacjonarnym każdy klient ma możliwość dokładnego obejrzenia produktu, zanim dokona zakupu. Poza jego wyeksponowaniem i umieszczeniem wyraźnej, czytelnej i obowiązującej ceny, nie są potrzebne dodatkowe informacje dla konsumenta. Może on uzyskać je bezpośrednio z opakowania lub przekonać się o cechach wyrobu naocznie, przez zapach, smak lub dotyk. W jaki sposób sklep stacjonarny powinien zadbać o oznakowanie i dlaczego musi to zrobić?
W sklepie spożywczym bardzo często można spotkać się z wiszącymi nad kasą treściami dotyczącymi na przykład zwrotów i reklamacji. Tabliczki informacyjne mogą też przypominać o możliwości weryfikacji wieku przez sprzedawcę w przypadku zakupu wyrobów tytoniowych lub alkoholowych, czy też odmowie ich sprzedaży osobom nietrzeźwym. Przydają się również do oznakowania drzwi zakazem wstępu osobom nieupoważnionym, czy informacją o wyjściu ewakuacyjnym. Tak naprawdę są one w każdym sklepie, choć często ich nie zauważamy. Ich zadaniem jest przede wszystkim informowanie o ważnych zasadach dotyczących zawieranych transakcji, ale też o promocjach, sposobie postępowania w razie ewakuacji, czy regulaminie danego sklepu.
Bardzo istotne jest to, aby tabliczka informacyjna była odpowiednio zaprojektowana. Musi zawierać wszystkie niezbędne treści napisane językiem przystępnym dla przeciętnych odbiorców. W niektórych przypadkach konieczne jest umieszczenie stosownych artykułów wynikających z przepisów prawa, do którego może się odwołać konsument w razie potrzeby. Ten prosty element oznakowania w sklepie musi być dobrze widoczny – mieć odpowiednio duży rozmiar, kolor, który będzie odznaczał się na ścianie lub w miejscu, na którym zostanie umieszczony, a także wyraźną i dobrze widoczny na danym tle font lub symbole graficzne. Te wszystkie cechy są bardzo istotne zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy, który może powołać się na informacje znajdujące się na tabliczce wywieszonej w widocznym miejscu.
Takie elementy mogą ułatwiać poruszanie się po dużych sklepach – na przykład dwupoziomowych, pomagają ustalić kierunek kolejki, a także informują o możliwościach płatności. Rzecz jasna osoba zarządzająca butikiem czy marketem ma możliwość umieszczenia na takich tablicach dowolnych informacji, które w jej ocenie są przydatne do sprawnej komunikacji z klientami. W przypadku wielkopowierzchniowych sklepów bardzo często projektuje się tablice informacyjne na zamówienie – szczególnie gdy sklep należy do dużej sieci i te elementy oznakowania wewnętrznego potrzebne są w większych ilościach, do kilku sklepów. Pozwala to zachować spójność z identyfikacją wizualną firmy, czyli jej kolorystyką, czcionką i innymi cechami.
W sprzedaży dostępne są gotowe wywieszki informujące na przykład o godzinach otwarcia sklepu, zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim czy regulaminie BHP. Jeśli Twoja firma charakteryzuje się wyjątkową identyfikacją wizualną, warto zadbać o to, aby te drobne elementy architektury wynikały właśnie z niej. Taka tabliczka z własnym napisem może pomóc Ci przekazać informacje w sposób zbliżony do polityki Twojego sklepu – na przykład z większą dozą humoru. Wielu klientów agencji reklamowych jest zdziwionych tym, jak wielki wpływ na komunikację z konsumentem może mieć właśnie taka drobna, pozornie nieistotna informacja, zawarta zamiast na zapisanej odręcznie kartce – na odpowiednim tworzywie, w specjalnie zaprojektowanej kolorystyce i stylistyce.
Wpisy na blogu
Jak przygotować się do współpracy ze studiem reklamy? | Jak dobrać kolory do reklamy zewnętrznej? Krótki poradnik | Cechy dobrego projektu graficznego – 3 punkty, o które należy zadbać | Sposoby oświetlenia reklamy świetlnej | Jak przebiega montaż podświetlanych szyldów reklamowych?
PSM Technik | ul. Lęborska 3/B, 80-386 Gdańsk, woj. pomorskie | Email: psmtechnik@psmtechnik.pl Tel.: + 48 608 296 806 | NIP: 5882288016 REGON: 220655127
Produkcja | ul. Wielkopolska 248, 81-551 Gdynia, woj. pomorskie